Van een mooi park naar een nog mooier park (vrijdag 9 mei van Zion NP naar Bryce Canyon NP)

9 mei 2014 - Bryce Canyon, Utah, Verenigde Staten

Tijdens de gebruikelijke avondbespreking van de volgende dag - meestal bij ons in de RV met kopje koffie van Ed en/of thee- hebben we afgesproken de extra lus in de route via de HW 14 en HW 12 langs Cedar Breaks National Monument eventueel te laten vallen. Met stops etc scheelt dat 2,5 uur. Dat geeft ons meer tijd voor Bryce en bij drukte "staan we vooraan in de rij". Maar eerst moesten we door de in 1920 gebouwde Zion-tunnel die in de Zion - Mt Carmel Highway is aangelegd. Alleen ....... toen waren er nog geen hoge en brede auto's waardoor de tunnel niet geschikt is voor RV's zoals die van ons. Daar hebben de Amerikanen wat op gevonden: tegen betaling van 15 dollar voor 2 passages wordt het tegenverkeer stop gezet en kun je, rijdend in het midden van de stikdonkere tunnel, er onbekommerd door. Het kaartje voor deze traffic control support kopen we rond 09.30 uur bij het gebruikelijke toegangskantoortje bij de entree van het park. Daar en ook bij de tunnelingang zéér vriendelijke parkrangers. Na 5 minuten waren we erdoor en kregen we bij elke haarspeldbocht een geweldig uitzicht voorgeschoteld op een van de mooiste routes van het park. Na de tunnel verandert het landschap ook: meer groen, weidser, meer heuvels en minder bergen, bomen en her en der een dorp met de bekende lintbebouwing.

Na het definitieve besluit over het inkorten van de route, rijden we  rond 11.30 Ruby's Inn RV Park & Campground op. Er is nog meer dan voldoende plaats (en dat blijft ook zo hoewel er in de loop van de dag nog veel campers arriveren). Na een vlotte check-inn en betaling van 48 dollars rijden we naar onze zéér ruime plaatsen 132 en 133 achter op het park.

Na de luch gaan we ieder ons eigen weg: Ed en Mijntje blijven liever even rustig op het park en wij gaan het park in voor een mooie wandeling. Maar eerst gaan we wassen: Mijntje doet dat bijna dagelijks met de hand en wij stoppen het deze reis voor het eerst in een wasmachine. Omdat de camper weinig eigen kampeeruitrusting heeft (toch een verbeterpuntje) kopen we een waslijn en knijpers. Dat hangt toch makkelijker op.

Onze wandeling wordt een combinatie van de Navaja-loop en de Queens Garden Trail. Omdat het park op een plateau ligt - hoogte ongeveer 8000 feet- - dalen we dus eerst een paar honderd meter. We lopen dan tussen de geweldig mooie rotspartijen die elk anders zijn gekleurd en gevormd. Echt een juweeltje en het hoogtepunt tot op heden van onze reis. We lopen twee uur en maak heel veel foto's. Het weer is prima voor zo'n wandeling: de temperatuur is aangenaam met soms even een windvlaag maar voor de rest lekker wandelen! We begonnen op Sunsetpoint en stoppen op Sunrisepoint. Daar nemen we de gratis shuttlebus (ook hier dus!) terug naar de camping. Even later arriveren Ed en Mijntje. Die hebben uiteindelijk toch ook niet stilgezeten: met de bus naar het eindpunt (Brycepoint) voor een fantastisch panorama in de diepte en een korte wandeling richting Inspirationpoint. En toen nog wat inkopen gedaan in de winkeltjes die even verderop bij de loges en het tankstation liggen.  Zie ook het kaartje in de fotomap (als het uploaden lukt want de WiFi-kwaliteit is niet zo best).  Ook wij kopen daar wat souveniertjes. We zitten nog even buiten maar worden door de koude wind (2350 meter hoogte!) naar binnen geblazen. Eten, briefing en onder de dekens! Een mooie dag in een nog mooier park. Echt een aanradertje.

Frans

1. Reinier:
    10 mei 2014
    Wij deden daar ooit een moonlight walk. Prachtig! Leuk die foto"s, Mijntje! ;-)
  2. Sas:
    10 mei 2014