De dag dat we Jip en Janneke moeten inleveren (woensdag 28 mei)

28 mei 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

28-05-2014

De afspraak is dat we rustig aan opstarten en wel zien hoe laat we weggaan. Wanneer de auto's maar voor 11.00 uur op de plek staan vanwaar we de vakantie zijn begonnen.
Om toch, net zoals de meeste andere dagen staan we rustig aan rond 07.00 uur op, douche en ontbijten. De koffers pakken, campers opruimen, van binnen schoonmaken, alles nakijken of echt alle laatjes en kastjes uitgeruimd zijn. Een aantal etenswaren laten we achter voor andere, want wat doe je met een blikje bonen, een bijna nog volle fles tomatenketchup enz, mee sjouwen en terugnemen naar Nederland?, nee echt niet. Op deze camping is hier een speciaal tafeltje voor, je zet alles wat je kwijt wilt hierop. Wanneer er iets van je gading bij is kan je dit zo meenemen, super plan nu hoeft er bijna niets in de prullenbak, een ander blij.
Na een poos zijn wij start klaar, alles schoon en afgekoppeld. Ed gaat kijken hoever F&H zijn, maar voor hij bij hun is hoort hij de motor van Janneke al draaien, hoezo gelijk klaar en dit zonder afspraak. Henny laat weten dat Janneke naar Jip wilde, ook fijn. Ik kruip achter het stuur en ga de laatste kilometers rijden, Ed stelt de TomTom in. Oké starten maar, ehhhhhhh dat was ik tenminste wel van plan, maar Jip denkt hier anders over, denkt vast zoek het even lekker uit ik sta al vier dagen stil en ga nu ook niet. Nog lang geen zin om naar stal te gaan. Hij doet echt werkelijk niets meer, geen licht, geen ruitenwissers, NIETS. Ed roept F&H op, die het terrein al afgereden zijn,  via de walkie talkie. ,,Goedemorgen hier Ed, onze auto wil niet starten, doet niets meer, over". Frans ,, Goedemorgen, ik zal niet meteen gaan lachen, we komen terug, over". Ed vraagt mij intussen nog eens te starten met behulp van de extra accu knop, maar ook dit helpt niet en komt alleen maar een zacht gegrom uit Jip. Oké, op naar de bazin van de camping die onmiddellijk in actie komt en hulp troepen optrommelt. Er komen een paar mannen met een jumpstarter. Dit apparaat wordt via kabels met onze accu verbonden en geeft deze een extra lading, jaaaaaaaa het helpt, de motor loopt weer. Frans heeft intussen van de act nog een paar foto's geschoten. Mooi, we kunnen nu dan toch echt op weg om de laatste paar mijlen af te leggen. Aangekomen bij het thuis honk van Jip en Janneke halen we alle bende er uit, de mannen gaan afmelden en na de nodige controle en berekeningen is het hoofdstuk ,,Cruise America RV Rental & Sales" afgesloten. Nu moeten we van daar naar het Hotel ,,Best Western". Frans schiet een taxi chauffeur aan die net is aangekomen om andere reizigers af te leveren en gaat in onderhandeling. Na een poos besluit de chauffeur ons naar de plaats van bestemming te brengen voor zo ongeveer 90 dollar, we gaan akkoord. Alle koffers en tassen ( waarom hebben we godsjammerlijk zoveel meegenomen, met een kwart hadden we ook wel toegekomen ) worden in de auto gepropt en gaan we op weg naar onze laatste logeerplek, tenminste wanneer je de slaap mogelijkheid wat er hoogst waarschijnlijk toch niet van gaat komen,  in het vliegtuig niet meerekent. Aangekomen bij het hotel staat de teller op  101 dollar, de chauffeur vraagt 100 omdat wij het zijn, maar de afspraak is toch zo 90? Ja maar, het Tol bedrag van de brug komt er nog bij, nou ja ook goed. De credit kaarten komen weer voor de dag, maar de man heeft geen machientje om deze in werking te zetten en wil contant geld zien. Alle portemonnees worden omgedraaid en wordt geteld, jammer we komen dan nog niet op het gewenste bedrag. En nu, meneer laten wachten en wij naar een bank? Nee, daar heeft hij begrijpelijk geen zin in want tijd is geld, hij vraagt om euro's.
We komen eigenlijk 20 dollar te kort, hij vraagt om 20 euro bij te leggen omdat euro's om gewisseld bij de bank gelijk staat aan dollars, zegt hij. Frans en Ed schieten in de lach, maar hij meent het echt. Frans wil nog in discussie, maar Ed geeft hem €20 wil eigenlijk nog 10 dollar terug maar dan heeft meneer volgens hem echt te kort. Ach laat maar, de man kijkt nog of we echt alles uit de auto hebben, wuift naar ons en rijd blij weg. Wij krijgen onze hotel kamers toegewezen en verblijven hier tot morgenochtend 10.30 uur. Rond 15.30maken we nog een wandeling waar we een aantal winkel en motor dealers / garages tegen komen. Henny koopt voor Frans een zo gewenst maar nog steeds niet gekochte USA vlaggetje, zal hij blij zijn!!! Bij de motor dealer mogen we fijn even in werkplaats kijken en foto's maken. Er staat een geweldig mooie motor, hij verteld dat er niet meer mee gereden mag worden op de weg. Hij gaat hem helemaal opknappen en wordt dan in een museum geplaatst. Zo Mooi.
We nemen op het balkon bij het genieten van de laatste zonnestralen nog wat te drinken van wat er over is. Voor het avond eten halen we een pizza die we nuttigen in onze hotel kamer onder het genot van een sapje en een wijntje, als toetje hebben we nog de keuze tussen meloen of koffie.

Dan blog en slaaptijd.

Morgenochtend ontbijt van het hotel, kan tussen 06.00 en 09.30 uur. De taxi komt om 10.30 voorrijden om ons naar de luchthaven te brengen.

Bijna is de vakantie om, jammer maar wel heel fijn om straks weer thuis te zijn.

Mijntje

1. Reinier:
    29 mei 2014
    'n hele goede thuisreis. Het weer wordt er al beter op.
  2. Esther:
    29 mei 2014
    Wat een geweldige reis. Jullie zullen het idee hebben maanden weg te zijn geweest.
    Hoe heerlijk!
    Maar ook fijn dat jullie weer terug zijn.
    Welkom thuis. X