Hooverdam

17 mei 2014 - Boulder City, Nevada, Verenigde Staten

17 mei 2014.

Na een enerverende nachtelijke overmacht van lawaai vanuit het gebouw van de Imax, zijn we om 7.00 opgestaan. Aan de overkant van onze camping is een festijn geprogrammeerd met allemaal volentiers en reclamebedrijven en dat begint om 5 uur 'sochtends met harde muziek over het gehele dorp en hele verhalen welke we niet verstaan. Eerst dacht ik dat het een omroeper was die een brand aankondigde of een vrezelijke orkaan die onze kant op kwam, maar nee, niets van dat alles, we hoefden niet te evacueren.

Lekker vroeg dus gingen we op pad naar de Hooverdam, een stuwdam aangelegd tussen 1930 en 1936. Een tweede dam is aangelgd in Page en zo zijn de stuwdammen te gebruiken als elecriciteitcentrales en verzorgen ze voor heel vel mensen de energie voorziening. De afslag naar het stuwmeer moest via een wachthuisje met douane. Mijntje en ik moesten allebei uitstappen en alle voorraad kasten en de propaangaskast openen. Geen idee wat ze zochten, maar het was weer spannend. Voor de rv's was een aparte parkeerplaats bestemd en wat denk je, ja hoor helemaal boven, wel leuk uitzicht, maar het beteknd wel naar beneden lopen en weer terug bij een temperatuur van 37°. De tocht erheen was een relaxe ervaring, alles is ondergesteld aan de voetganger, voetgangers hebben overal en altijd voorrang. Het visitorscentrum had weinig informatie over de dam, maar je kon alles wel goed bekijken. Het grote meer dat is gevormd heet het lake Maed, genoemd naar een van opzichters van de bouw van de dam. Toch zijn er ruim 100 mensen omgekomen bij de bouw en in de tentenkampen, die opgezet waren tijdens de bouw. Net zoals nu is de hitte uit de woestijn zo verzengend, dat de mensen die werkten in de mijnen gekoeld moesten worden met ijshanddoeken als ze er uit kwamen, maar dat was dan soms al te laat en ze lieten het loodje. Rond de dam werd een nieuwe stad gebouwd en daar staan we nu met de camper"Bouldercity". De zeven turbines van de dam leveren 2047 megawatt aan stroom op. En de bouwkosten waren toen $49.000.000,00. De wanddikte aan de bovenkant is 15 meter en onderaan wel 200.

Genoeg hierover. We hebben daar tot 4 uur rond gelopen en gereden, ik heb het gehaald en met een rustig gangetje zijn we Boulder in gesukkeld op zoek naar een camping. De eerste de beste zeggen de altijd. Deze camping heeft alles wat je je maar kunt wensenvoor een schappeljjke prijs van $35,00 en 39° om 7.00 pm. Vanavond nog even naar de winkels geweest om af te koelen in de airco ruimtes en straks met de airco in de RV aan proberen te slapen.

Wordt vervolgt Ed

1. Reinier:
    18 mei 2014
    Het is in ieder geval weer lekker warm! Hier ook!
  2. Frans:
    19 mei 2014
    Wij hebben vanaf aankomst t/m vertrek de airco laten draaien. Overdag 40 graden en gedurende de nacht 30. Gordijn aan voeteneind dichtgeschoven zodat de koude wind ons met rust liet. Geluid went. Goed geslapen bij 20/22 graden binnen.
  3. Ed Agterhof, Mijntje Los, Frans en Henny Cornelis:
    19 mei 2014
    Fijn Rein dat het weer ook bij jullie beter wordt.
  4. Esther:
    20 mei 2014
    Wow mijntje en ed en natuurlijk mede reisgenoten.
    Wat een avonturen!
    Heerlijk genieten.