Death Valley (maandag 5 mei van Lone Pine via Death Valley naar Shoshone)

5 mei 2014 - Shoshone, California, Verenigde Staten

Naast de reeds vermelde stoere daad van Mijntje was er vandaag nog wat meer te beleven. Het begon vanmorgen met een heerlijke douche die Mijntje en ik gisteren niet konden vinden. Dat kwam omdat die achter een aantal grote zware poorten verborgen zat waar met dikke grote rode letters CLOSED op stond. Wat wij niet gezien hadden was dat daarboven in kleine zwarte letters boven stond " keep door" ..... Maar ja het is vakantie dus onze hersens werken ook op een lager pitje en we hebben ook nog het comfort van onze Jip en Janneke.

Volgende stap was een gratis ontbijt bestaande uit koffie/thee en 2 muffins per persoon. Ja, ja de zoetekauwen kunnen smullen hier in Amerika. We vonden het wel apart, kamperen inclusief ontbijt. Bij de vorige camping kregen we gratis douchemuntjes ( inleveren als ze niet gebruikt werden)

Om 9. 00 uur reden we weg richting Death Valley in de Mojave woestijn met, zoals jullie al gelezen hebben, Mijntje achter het stuur, opgehoogd met een kussen onder haar billen om boven het stuur uit te komen.

Het is een prachtige rit met bergen in prachtige kleuren en verder een erg ruig landschap, met wonderbaarlijk genoeg af en toe ook nog mooie bloeiende plantjes. Bij een tankstation in de middle of nowhere gooien we Jip en Janneke vol en slaan wat extra water in.

Onze eerste echte stop is bij een mooi uitkijkpunt en vervolgens bij Stovepipe Wells waar we de zandduinen bewonderen. Het is bewolkt, maar inmiddels al aardig heet dus ter plekke de korte broek aangetrokken. Lekker gemakkelijk met zo'n camper.

De bedoeling was om daarna door te rijden naar Furnace Creek en daar een camping te nemen. De eerste was een open vlakte waar bij alle plekken met stroom een bordje "gereserveerd" hing. De temperatuur was al flink gestegen en het waaide inmiddels ook erg hard, dus toch maar even verder kijken. De volgende was het tegenovergestelde, groots en pretpark-achtig wat we geen van allen zagen zitten. De derde was CLOSED. En nee, deze keer stonden er geen andere lettertjes bij.

Bij de beroemde Furnace Creek Inn op de parkeerplaats geluncht en overleg gepleegd: terug naar de eerste of doorrijden. Dat laatste werd het met al na een paar mijl weer een stop bij de Golden Canyon. Daar een wandeling gemaakt in een kloof, zo mooi, gewoon niet na te vertellen. We waren blij dat het bewolkt was want het was ook zo al pittig genoeg. Om een idee te hebben over de temperatuur: in de camper met airco waar het lekker koel voelde was het 34 graden.

Tijdens de wandeling was  Frans een eind vooruit, maar omdat het erg kronkelig was was hij volledig uit beeld. Ik dacht achter hem aan te lopen maar had een ander pad genomen dat helemaal omhoog liep, echt klim en klauterwerk. Intussen achter mij was Mijntje ook bijna een andere weg ingeslagen dan Ed. Uiteindelijk kwamen we allemaal weer bij elkaar en voortaan verliezen we elkaar niet meer uit het oog om echt verdwalen te voorkomen.

Devil' s Golf Course, een verzameling zoutpilaren, blijken aan een onverharde weg á la Bodie te liggen en laten we rechts liggen.

De laatste stop is bij Badwater, het laagste punt van de Valley en de VS dat 90 meter onder zeeniveau ligt. Het is een zoutvlakte met af en toe een gat waar Mijntje haar vinger in steekt om van het superzoute water te proeven.

Hierna rijden we door naar Soshone waar we meteen op een camping neerstrijken en met een groot glas water (dat wegwaait zodra het leeg is) nagenieten van deze fantastische dag.

Henny

1. Peter van der Klugt:
    6 mei 2014
    Oh ja, heb je in Badwater ook het kind meteen weggegooid?
  2. Sas:
    6 mei 2014
    We genieten onder het eten vsn jullie belevenissen .avonturen van kapitein ed ... gr x sas,nico en kids
  3. Janneke:
    6 mei 2014
    Wat leuk om te lezen, wij hebben deze dingen ook gezien en dezelfde wandeling gemaakt. Leuk voor ons om weer aan terug te denken, genieten met jullie mee!
  4. Reinier:
    9 mei 2014
    Willen de andere reisgenoten verbieden dat Mijntje overal haar vinger in steekt!!! Je hebt er zomaar een gat in de ozon laag bij!!!