San Francisco I (zondag 25 mei)

25 mei 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

25 mei

Om 9.00 uur gaan we op pad. Lopend naar de metro, Bart zoals ze dat hier noemen en kopen hier een retour om in San Fransisco te komen, de reis duurt zo 40 minuten, prima te doen.

We komen in het centrum van de stad, even oriënteren, dan een paar straten door om bij het fiets verhuur bedrijf te komen. Mijn god wat een drukte hier, het lijkt wel uitverkoop. Maar, we hadden gisteravond al per mail besteld dus dat is geen probleem. Na een formulier invullen, allen getekend te hebben, vraagt een mevr. ons vriendelijk toch dringend om bij een groepje mensen te gaan staan die ook een fiets willen huren. Tja en dan, we krijgen uitleg hoe we behoren te fietsen en hoe zijn de regels hier en dit gepaard gaande met een filmpje. Oké we kijken elkaar even aan van is dit nu nodig wij Nederlanders weten toch wel hoe we moeten fietsen! Maar ja de verkeersregels zijn wel handig, door rood licht gaan 50 dollar boete enz, oké we stoppen wel denk ik dan. We krijgen allen een flesje water en een fiets, over de werking van de fiets nog wat uitleg en dan kunnen we. Er zijn routes door de stad aangegeven doormiddel van een groen pad of een grote wit geschilderde fiets op de weg. We zijn van plan om er een van te volgen maar al bij de tweede afslag gaan we al anders omdat Frans het stadhuis ziet en wil fotograferen, en Ed en ik dan een sanitaire stop willen. Er is veel in deze stad maar een toilet zomaar vinden is toch lastig. De meeste eet tentjes, ook bij Sub Way, Starbucks, Burger King enz kan je niet terecht. Komen we bij een Burger King met toilet, staan we een poos in de rij, blijkt dat er een of andere gast zich heeft opgesloten om weet ik wat te doen in ieder geval niet zijn gewoonlijke behoefte te lozen want dan zou hij al lang klaar kunnen zijn, twee bewakers moeten er aan te pas komen om de deur te openen. We besluiten maar te gaan, ik wilden toch al niet meer naar die toilet. Eindelijk een Starbucks met toilet en lekkere koffie.

Weer op pad nu richting de Golden Gate Bridge. Een paar keer toch de verkeerde afslag, toch een keer door rood maar komen dan toch op het goede spoor. Het fietspad voert ons door het Golden Gate Park, we zijn al een paar straten tegen gekomen die steiler waren dan we dachten. Hierom besluiten Ed en ik een kortere route te nemen terwijl Frans en Henny het park gaan doorkruisen, aan het begin van de brug zullen we elkaar weer zien. Wij eten onderweg een stevige hotdog met zuurkool, uien en mosterd. We komen nog een aardige beklimming tegen waar we al snel van de fiets moeten en gaan lopen, hierna is alles goed te fietsen. Aankomend bij het punt van afspraak zijn F & H er nog niet, we genieten van het uitzicht en de zon. Dan komt Frans zonder Henny aan fietsen, Henny is iets achterop geraakt door de steile hellingen, Frans laat zijn fiets bij ons en loopt Henny tegemoet. Het was een reuze zware route waar ook nog een etappe in zat waar een  trap beklommen moest worden en dat met fiets viel niet echt mee, maar ze hebben het wel gehaald super. We komen dan toch eindelijk op de Brug, de brug waar 140.000 auto's per dag over heen gaan. Het is ook super druk met de auto's,  per fiets is het echt goed te doen zo ook tijd voor een foto moment. Bij het eind aangekomen gaat het snel bergafwaarts, Ed gaat ons allen voorbij en is als eerste beneden, het plan is om naar Sausalito te gaan. Een plek waar bijzondere woonboten liggen, helaas komen we er niet. Wanneer we bij de plek aankomen waar vandaan de Ferry vertrekt die ons terug zal brengen naar de overkant, wat de planning is, zien we dat het hier stinkend druk is, rijen mensen met huurfietsen. We halen een ijsje, informeren wat de wacht tijd is, ( zeker een uur ), kijken hoeveel Ferry's er nog gaan vanaf dat moment ( nog maar 2 ). Er is niets anders te doen om dan maar aan te sluiten aan de rij en hopen dat er straks nog plaats is op de laatste Ferry, heel jammer geen woonboten. Maar er zijn toch hele slimme Amerikanen, ze hebben aan hun taxi een bevestiging laten maken waar zo 5 fietsen op kunnen. Ze gaan aan het eind van de rij staan en laten weten dat ze je graag weer naar de overkant willen brengen, zodat je niet hoeft te fietsen en ook niet hoeft te wachten. We gaan er gebruik van maken, fietsen op de trekhaak, foto moment, taxi chauffeur vind het blijkbaar ook een foto moment want die pakt zijn telefoon en maakt ook een paar foto's, wij in taxi en rijden maar. Super, na een half uur zijn we aan de overkant voor iets meer dan met de Ferry maar wel veel eerder. We fietsen nog een stukje door de stad tot aan het metro station, gaan dan met fiets en al via geklungel bij het poortje, lift  en roltrap de metro in.  Bij San Leandro stappen we uit en fietsen vrolijk naar Jip en Janneke.

Rust, sapje, wijntje, blog.

De fietsen leveren we morgen pas weer in.

Slaap lekker, Mijntje.

1. Ria:
    26 mei 2014
    Wat een belevenissen allemaal. Leuk om te lezen. Wat zullen jullie veel foto's - en nog meer verhalen - hebben!
  2. Caroline:
    26 mei 2014
    Leuk verhaal! Net of je het 'live' tegen mij aan het vertellen bent. Hier een regenbui losgebarsten, niet normaal. Wel goed voor de tuin
  3. Reinier:
    27 mei 2014
    Wrijf maar zout in de wonden hoor. Jullie moesten fietsles.... en wat stijl was de tocht!. Wij schuilen in een wifihuisje op de camping. Gelukkig konden we vandaag wel droog fietsen.
    Deed Ed nog zijn James Bond imitatie op de Golden Gate Bridge?